06 14047618

Kwaliteitsstatuut

Goedgekeurd kwaliteitsstatuut ggz – vrijgevestigden 2022

Per 1 januari 2017 zijn alle aanbieders van ‘geneeskundige ggz’, dat wil zeggen generalistische basisggz en gespecialiseerde ggz binnen de Zorgverzekeringswet, verplicht een kwaliteitsstatuut openbaar te maken. Dit betreft een goedgekeurd kwaliteitsstatuut.

I. Algemene informatie
1. Gegevens ggz-aanbieder
Naam regiebehandelaar: Boukje Loonstra
BIG-registraties: 59066152625
Overige kwalificaties: Registerpsycholoog NIP, GZ-psycholoog, Cognitief Gedragstherapeut VGCt
Basisopleiding: Master Psychologie UVA en GZ-opleiding RUG
AGB-code persoonlijk: 94005960
Praktijk informatie 1
Naam praktijk zoals bekend bij KVK: Psychologenpraktijk InZicht
E-mailadres: boukje-loonstra@kpnmail.nl
KvK nummer: 08214440
Website: www.praktijkinzicht.nl
AGB-code praktijk: 94055495

2. Biedt zorg aan in
Omdat in het Zorgprestatiemodel nog wordt gewerkt met een onderscheid in basis- en
specialistische ggz wordt tijdelijk deze vraag ook opgenomen in het kwaliteitsstatuut. Dit onderscheid
zal in de toekomst vervallen en dan blijft uitsluitend de indeling in categorieën over.

2a.
Hier dient in ieder geval één optie te worden aangevinkt. Meerdere opties zijn mogelijk.
de generalistische basis-ggz
de gespecialiseerde-ggz

2b.
Hier dient in ieder geval één optie te worden aangevinkt. Meerdere opties zijn mogelijk.
Categorie A
Categorie B
Categorie C
Categorie D

3. Beschrijving aandachtsgebieden/zorgaanbod
Patiënten/cliënten kunnen met de volgende problematiek in de praktijk terecht (zoals
aandachtsgebieden, type klachten, behandelvorm):

3a. Beschrijf in maximaal 10 zinnen de algemene visie/werkwijze van de praktijk en hoe uw
patiënten/cliëntenpopulatie eruit ziet. Bijvoorbeeld: op welke problematiek/doelgroep richt de
praktijk zich, betrekt u familie/omgeving in de behandeling, past u eHealth(toepassingen) toe, etc.:
Psychologenpraktijk Inzicht voor Basis GGZ (korte therapie) of Specialistische GGZ (langer durende
therapie).
Specialisaties:
– Behandeling van PTSS, het verwerken van ingrijpende gebeurtenissen, jeugdtrauma’s,
bedrijfsongevallen, medische handelingen, ziekenhuisopnames, ingrijpende bevallingen, slachtoffer
van misdrijf, seksueel misbruik (m/v), huiselijk geweld, gepest zijn, valse beschuldigingen, bedreigd
worden of voelen.
– Angstbehandelingen, paniekaanvallen, dwang, piekeren, sociale angst, fobieën,
ziektevrees, faalangst
– Rouw- en verlies verwerking
– Identiteit, zelfwaardering en persoonlijke ontwikkeling
– Arbeid gerelateerde – of studieproblemen
– Coaching van werknemers in de zorg, bijv. groepsbegeleiders, groepswerkers.

Cognitieve Gedragstherapie
Er wordt stil gestaan bij jouw klachten door te kijken naar gevoelens, gedachten en gedrag in
bepaalde situaties. De huidige klachten kunnen (naar wens) in verband gebracht worden met de
onderliggend dynamiek (invloeden vanuit de levensgeschiedenis). Je klachten kunnen mogelijk een
betekenis of een bepaalde functie hebben.
Het kan van belang zijn (vroegere) ervaringen (of trauma’s) te doorvoelen en te verwerken om de
impact hiervan op je huidig functioneren te verminderen.
Met verschillende vormen wordt integratief gewerkt met Psychotherapie, Cognitieve
gedragstherapie, IBSR-Byron Katie, EMDR, Exposure, Onderdelen van Schematherapie, Mindfullness
en de therapeutische relatie.
Familieleden kunnen een sessie bijwonen indien dat wenselijk/relevant is voor de behandeling of dat
prettig is voor de cliënt.

3b. Patiënten/cliënten met de volgende hoofddiagnose(s) kunnen in mijn praktijk terecht:
Overige kindertijd, PTSS, Depressie, Angst, Werkgerelateerde problematiek
Persoonlijkheid (zelfwaardering)

4. Samenstelling van de praktijk
Aan de praktijk zijn de volgende zorgverleners verbonden:
Indicerend regiebehandelaar 1
Naam: J.B. Loonstra
BIG-registratienummer: 59066152622
Coördinerend regiebehandelaar 1
Naam: J.B. Loonstra
BIG-registratienummer: 59066152622

Medebehandelaar/waarnemend regiebehandelaar
Naam: R. Schipper
BIG-registratienummer: 19916446025
Specifieke deskundigheid: Angst- en Stemmingstoornissen

5. Professioneel (multidisciplinair) netwerk
5a. Ik maak gebruik van een professioneel (multidisciplinair) netwerk waaronder:
Huisartsenpraktijk(en)
Collega psychologen en -psychotherapeuten
Verpleegkundig specialisten,
ggz-instellingen
Anders: Psychiaters, bedrijfsartsen, sociaal wijkteam, haptotherapeut, creatieve therapeut, POH
5b. Ik werk in mijn professioneel (multidisciplinair) netwerk het meest, frequent, samen met
(naam/namen en indien van toepassing BIG-registratie(s)):
Stichting 1Np
IVP
Psytrec
Bedrijfsartsen van de Isala Klinieken
Huisartspraktijken

5c. Ik maak in de volgende situaties gebruik van dat professionele (multidisciplinaire) netwerk,
tenzij de patiënt/cliënt daarvoor geen toestemming geeft:
Consultatie/overdracht, diagnostiek, medische/psychiatrische problematiek en afstemming
behandeling, bespreken behandelplan, intervisie.

5d. Patiënten/cliënten kunnen gedurende avond/nacht/weekend/crises terecht bij (mijzelf,
huisartsenpraktijk/post, spoedeisende eerste hulp, ggz-crisisdienst):
Cliënten kunnen bij mij terecht de hele week t/m 21h via mijn telefoonnummer en watsapp ook bij
een crises (daarna wordt bekeken of verdere stappen nodig zijn). Buiten deze tijden dient een cliënt
zich te wenden tot zijn steunnetwerk, huisarts, huisartsenpost of GGZ-crisisdienst.

5e. Heeft u specifieke afspraken met een ggz-crisisdienst, HAP of SEH?
Ja, welke: verwijzing geschiedt via de huisarts of via mij in overleg met de crisisdienst.

5f. Ik vorm een lerend netwerk met de volgende vijf (inclusief mijzelf) zelfstandig werkende
zorgverleners of heb mij aangesloten bij het lerend netwerk van de volgende zorgaanbieder:
Ik zit in een intervisiegroep met 6 collega’s, waaronder mijn waarnemend behandelaarster van
Stichting 1Np.

5g. Het lerend netwerk geeft op deze manier invulling aan het samen leren en verbeteren:
Supervisie en we verdiepen met regelmaat een onderwerp. Momenteel is dat systemisch werken en
opstellingen.
6. Contracten met zorgverzekeraars en de vergoeding van verzekerde zorg
Heeft u een contract met de zorgverzekeraar?
Ja
Geeft u aan waar uw lijst met gecontracteerde verzekeraars vindbaar is
Link(s) naar lijst met zorgverzekeraars: www.praktijkinzicht.nl

7. Behandeltarieven:
Ik heb de tarieven die ik hanteer gepubliceerd op mijn website of in de praktijk.
Ik heb het tarief voor zelfbetalers gepubliceerd op mijn website of in de praktijk.
Ik hanteer voorwaarden en een tarief voor no-show: gepubliceerd op mijn website of in de praktijk.
Link naar website met de behandeltarieven, en eventueel no-show voorwaarden en no-show tarief:
www.praktijkinzicht.nl

8. Kwaliteitswaarborg
Ik voldoe aan de volgende kwaliteitseisen, voortvloeiend uit mijn beroepsregistratie, specialisme of
branche/beroepsvereniging(aanvinken wat van toepassing is:
Intervisie
Bij- en nascholing
Registratie-eisen van specifieke behandelvaardigheden
De beroepscode van mijn beroepsvereniging
Link naar website met bewijsvoering van de basiskwaliteitseisen van uw beroepsgroep:
http://www.psynip.nl/beroepsethiek.html

9. Klachten- en geschillenregeling
Mijn patiënten/cliënten kunnen met klachten en geschillen over mij of mijn behandeling terecht
bij mij of bij (naam en contactgegevens klachtenfunctionaris):
Cliënten kunnen met opmerkingen en/of klachten over mijn behandeling terecht bij mij tijdens een
sessie, telefonisch gesprek, mail of brief. Daarop zal ik in eerste instantie proberen dit met de cliënt
zelf op te lossen. Indien nodig kan ik daarbij een tussenpersoon uit mijn netwerk betrekken. Mocht
dit niet tot een bevredigende oplossing leiden, kan cliënt een klacht indienen bij het NIP. Via het NIP
ben ik aangesloten bij een klachtencommissie. De klacht zal daar in behandeling worden genomen.
Link naar website:
http://www.psynip.nl/het-nip/tuchtrecht-en-klachten/klachtprocedure.html

10. Regeling bij vakantie en calamiteiten

10a. Patiënten/cliënten kunnen tijdens mijn afwezigheid gedurende vakantie en ziekte terecht bij
Naam vervangend behandelaar:
Mevr. R. Schipper, GZ-psycholoog in Zwolle.
Collega van mij bij Stichting 1Np en collega in mijn intervisiegroep.

10b. Ik heb overdracht geregeld en vastgelegd in geval de praktijk plotseling sluit wegens
overlijden of andere calamiteiten:
Ja
II. Het behandelproces – het traject dat de patiënt in mijn praktijk
doorloopt

11. Wachttijd voor intake en behandeling
Patiënten/cliënten vinden informatie over wachttijden voor intake en behandeling via deze link of
document (en kunnen deze telefonisch opvragen).
Link naar wachttijden voor intake en behandeling: www.praktijkinzicht.nl of www.1np.nl

12. Aanmelding en intake
12a. De aanmeldprocedure is in de praktijk als volgt geregeld (zoals: wie ontvangt de telefonische
aanmelding, wie doet de intake, hoe verloopt de communicatie met de patiënt/cliënt):
Een cliënt kan zich telefonisch of per mail aanmelden bij mij, de hoofdbehandelaar.
Binnen 2-4 werkdagen zal de cliënt (tenzij er sprake is van een spoedsituatie) terug worden gebeld. In
dit telefoongesprek wordt gekeken of de problematiek waar cliënt zich mee aanmeld aansluit bij het
behandelaanbod. Ook wordt de ernst van de problematiek ingeschat. Indien cliënt daarmee akkoord
gaat, wordt cliënt op een wachtlijst genoteerd. Zodra er ruimte is en cliënt aan de beurt is, wordt er
contact met hem/haar opgenomen. Er wordt gestreefd om de wachttijd nooit langer dan 3 maanden
te laten oplopen. Cliënten zullen dan in overleg worden verwezen naar een collega.
12b. Ik verwijs de patiënt/cliënt naar een andere zorgaanbieder met een beter passend
zorgaanbod of terug naar de verwijzer –indien mogelijk met een passend advies- indien de praktijk
geen passend aanbod heeft op de zorgvraag van de patiënt/cliënt:
Ja

13. Behandeling
13a. De patiënt/cliënt is geïnformeerd over degene die het aanspreekpunt is tijdens de
behandeling (naam en functie van de betreffende persoon zijn bekend bij de patiënt/cliënt):
Ja
13b. Bij langer durende behandeling (> 12 weken) stuurt de indicerend regiebehandelaar een
afschrift of samenvatting van het behandelplan als brief naar de huisarts (of andere verwijzer),
tenzij de patiënt/cliënt daarvoor geen toestemming geeft:
Ja
13c. Ik draag zorg voor goede communicatie met de patiënt/cliënt en –indien van toepassing en
met toestemming van de patiënt/cliënt- diens naasten, over het beloop van de behandeling. Ik doe
dat als volgt:
Eerst vindt er een intake plaats en wordt de diagnostiek vastgesteld. Na de intake wordt er in
samenspraak met de cliënt een behandelplan opgesteld waarin de behandeldoelen zijn opgenomen.
Cliënt krijgt een kopie van het behandelplan zoals opgenomen in het dossier. De huisarts kan na
inzage en toestemming van de cliënt middels een brief op de hoogte worden gesteld van de
problematiek, de diagnostiek en het behandelplan. Het beloop van de behandeling wordt iedere vier
weken geëvalueerd in de sessie en aan het begin en eind van de behandeling middels het bespreken
van de ROM.
13d. De voortgang van de behandeling en begeleiding wordt in de praktijk als volgt gemonitord
(zoals voortgangsbespreking behandelplan, evaluatie, vragenlijsten, ROM):
Het beloop van de klachten en van de behandeling wordt elke 4 weken geëvalueerd in de sessie
middels een voortgangsgesprek. Indien er een verandering plaats vindt in het behandelplan wordt
deze aangepast. Cliënt krijgt een kopie van het aangepaste behandelplan. Er vindt voor en na de
behandeling een ROM-meting plaats in de vorm van een klachtenlijst. De uitkomst daarvan wordt
met de cliënt besproken en tevens gebruikt voor aanlevering aan de Stichting Benchmark GGZ.

13e. Ik reflecteer periodiek en tijdig met de patiënt/cliënt (en eventueel zijn naasten,
medebehandelaren) de voortgang, doelmatigheid en effectiviteit van de behandeling. Als
standaardperiode hanteer ik hiervoor:
Elke 4 weken, ook in elke sessie wordt er gevraagd hoe het gaat, soms wordt er een partner of
familielid bij de sessie betrokken. Verder wordt er aan het einde van de behandeling stilgestaan bij
het resultaat en bij de uitkomst van de ROM-meting.

13f. Ik meet de tevredenheid van mijn patiënten/cliënten op de volgende manier (wanneer, hoe):
Er wordt navraag gedaan over de tevredenheid van de cliënt aan het begin van de sessies. Bij het
naderende einde en tijdens de laatste sessie van de behandeling wordt ook naar de klachtenafname
en de tevredenheid gevraagd.

14. Afsluiting/nazorg

14a. Ik bespreek met de patiënt/cliënt (en eventueel zijn naasten) de resultaten van de
behandeling en de mogelijke vervolgstappen:
Ja

14b. De verwijzer wordt hiervan door de (coördinerend) regiebehandelaar in kennis gesteld
middels een afrondingsbrief, tenzij de patiënt/cliënt hiertegen bezwaar maakt:
Ja

14c. Als een vervolgbehandeling nodig is, geef ik hierover gericht advies aan de verwijzer. Ik
informeer de vervolgbehandelaar waar nodig over het verloop van de behandeling en de behaalde
resultaten voorzien van het vervolgadvies, tenzij de patiënt/cliënt hier bezwaar tegen maakt:
Ja

15. Omgang met patientgegevens
15a. Ik vraag om toestemming van de patiënt/cliënt bij het delen van gegevens met niet bij de
behandeling betrokken professionals:
Ja
15b. In situaties waarin het beroepsgeheim mogelijk doorbroken wordt, gebruik ik de daartoe
geldende richtlijnen van de beroepsgroep, waaronder de meldcode kindermishandeling en
huiselijk geweld (bij conflict van plichten, vermoeden van kindermishandeling of huiselijk geweld),
het stappenplan materiële controle en ik vraag het controleplan op bij de zorgverzekeraar (bij
materiële controle):
Ja

15c. Ik gebruik de privacyverklaring als de patiënt/cliënt zijn diagnose niet kenbaar wil maken aan
zijn zorgverzekeraar/NZa:
Ja

III. Ondertekening
Naam: J.B. Loonstra
Plaats: Zwolle
Datum: 16-06-2022

Ik verklaar dat ik me houd aan de wettelijke kaders van mijn beroepsuitoefening,
handel conform het Landelijk kwaliteitsstatuut ggz en dat ik dit kwaliteitsstatuut
naar waarheid heb ingevuld:
Ja